UA-158746655-1
0
Zdrowa skóra

Zdrowa skóra – co jeść, aby zadbać o stan skóry?

By 21 lutego, 2020 31 marca, 2020 No Comments

Dostarczając organizmowi określonych składników odżywczych i zapobiegając ich niedoborom, możemy bezpośrednio oddziaływać na stan naszej skóry. W tym artykule przyjrzymy się działaniu i źródłom pokarmowym substancji mających największy wpływ na jej zdrowie i wygląd. Dzięki temu dowiesz się, co jeść, aby zapobiegać powstawaniu problemów skórnych.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe 

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to składniki, które nie mogą zostać wytworzone w organizmie człowieka. Aby nie doprowadzić do niedoboru, konieczne jest spożywanie zawierających je produktów. Szczególnie warto zadbać o dostateczną podaż kwasów tłuszczowych omega-3 o działaniu przeciwzapalnym. Stanowią one składniki błon komórek ciała, jako składniki naskórka zapewniają także ochronę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi działającymi na skórę. Niedobór NNKT może prowadzić do różnego rodzaju zmian skórnych, wśród których wymienia się m.in. nadmierne rogowacenie i zgrubienie naskórka, pękanie skóry, egzemę. Na szczęście po zwiększenie spożycia NNKT z dietą, objawy niedoboru tych składników odżywczych powinny szybko ustąpić. NNKT znaleźć można w:

  • rybach, szczególnie tłustych (np. łosoś, makrela, śledź),
  • różnego rodzaju orzechach, nasionach, pestkach dyni,
  • oleju rzepakowym, lnianym,
  • siemieniu lnianym,
  • nasionach chia.

Witamina A

Do grupy substancji nazywanych witaminą A należy wiele antyoksydantów, które chronią przed procesami starzenia się skóry. Ponadto, witamina ta odpowiada za odnowę naskórka i bierze udział w gojeniu się ran, jest szczególnie potrzebna więc osobom, które już zmagają się się z problemami skórnymi. Pochodne witaminy A stosowane są w wielu chorobach skóry, m.in. AZS, trądziku i łuszczycy. Do źródeł witaminy A zalicza się:

  • żółtko jaja,
  • ryby,
  • masło i margarynę wzbogacaną w witaminę A,
  • tran.

Chcąc zadbać o stan skóry, warto uwzględnić w diecie także produkty bogate w beta-karoten, z którego w organizmie człowieka może powstać witamina A. W ten składnik odżywczy obfitują pomarańczowe, czerwone i zielone warzywa i owoce. 

Witamina E

Witamina E również zaliczana jest do substancji o silnym działaniu przeciwutleniającym. Poza tym stanowi niezbędny składnik tworzący strukturę błon biologicznych. Niedobór witaminy może przyspieszać starzenie się skóry i powodować jej przebarwienia. W jakich produktach można znaleźć tę substancję, nazywaną „witaminą młodości”? Największe jej ilości występują w nasionach słonecznika, olejach m.in. słonecznikowym i rzepakowym, kiełkach pszenicy oraz orzechach.

Składniki mineralne

Dla zachowania zdrowia skóry niezbędny jest cały szereg składników mineralnych, dostarczanych z dietą każdego dnia. Szczególne znaczenie przypisywane jest zawartemu w nasionach i orzechach cynkowi – ma on znaczenie lecznicze w trądziku zwyczajnym. Niedostateczna ilość żelaza, którego bogate źródło stanowi czerwone mięso, może powodować z kolei nadmierną bladość i szorstkość skóry. 

Chcąc zadbać o zdrową skórę, stosuj zróżnicowaną dietę, pamiętając o włączeniu do codziennego jadłospisu produktów bogatych w opisane powyżej składniki odżywcze.

Wojciech Kowalski

Wojciech Kowalski

Już wkrótce tu coś o sobie napiszę :)

Leave a Reply